Aalten 0543-740010
Doetinchem 0314-216155
's-Heerenberg 0314-343877
Lichtenvoorde 0544-353739
Lochem 0573-250185
Zutphen 0575-743210
Schrijf je in
Column Sander

Personeelswerving vraagt om meer creativiteit

Hoewel we langzaamaan wat meer beweging zien op de arbeidsmarkt, geloof ik niet dat het tij zomaar zal keren. Voorlopig moeten we de geschikte werknemers nog steeds met een lampje zoeken. Dit vergt veel van het Seesing Flex team, omdat we veel meer handelingen moeten uitvoeren om de passende kandidaten voor onze opdrachtgevers te vinden. We merken het zelfs bij de sollicitaties voor ons eigen team; ook het vinden van nieuwe intercedenten is een grotere uitdaging dan het ooit was.

Frisse ideeën
Als de nood hoog is, word je flink aangesproken op je creativiteit. Dat is uitdagend, maar brengt ook nieuwe, frisse ideeën. Zo hebben we het afgelopen jaar, al dan niet in combinatie met een opdrachtgever, uiteenlopende, alternatieve wervingsinitiatieven bedacht en uitgevoerd. Denk hierbij aan openhuisdagen bij bedrijven, een professionele pubquiz waarmee we langs teams van Achterhoekse sportclubs toeren, kennissessies die we met partners voor onze klanten organiseren, intensivering van onze banden met diverse sociale organisaties zodat we nog meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt naar een reguliere baan begeleiden, het Graafschap Insights-project, waarmee we ex-gedetineerden aan een baan proberen te helpen, en het platform www.degraafschapwerkt.nl waarop we Achterhoekse vacatures en kandidaten samenbrengen.

Wat kun je bieden?
Een hele lijst en ik vergeet vast ook nog het één en ander. Maar wat ik er eigenlijk mee wil zeggen, is dat wij, maar ook reguliere bedrijven en organisaties, simpelweg niet meer kunnen volstaan met het publiceren van een vacature op welk medium dan ook. Je moet anders denken, de kandidaten actief opzoeken, naar je toe trekken en ze vervolgens ook haarfijn duidelijk maken wat je ze als werkgever te bieden hebt. En denk dan niet in termen als ‘uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden’ of ‘elke week gratis vers fruit’, maar meer de concrete voordelen ten aanzien van de ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden, flexibiliteit ten aanzien van werktijden, mogelijkheden om thuis te werken, interessante bedrijfsuitjes, salarisindicaties, bonusregelingen, etc. En vraag vooral ook je eigen collega’s waarom ze graag bij jullie organisatie werken. Dit levert vaak verrassende inzichten op die wellicht ook nieuwe mensen stimuleren om te solliciteren.

We helpen graag!
Niet de inspiratie of mankracht om nieuwe wervingsinitiatieven voor jouw organisatie op een passende manier in te zetten? Bel gerust één van onze vestigingen. We denken graag mee, want ook dat is ons vak! Samen d’ran!

Sander Kolkman
Directeur Seesing Flex